Однією з важливих проблем державного управління в
Новий час є інтеграція ново приєднаних територій, що знаходилися раніше у
складі іншої державно-політичної моделі. Характерним і яскравим прикладом
складності такого завдання і його успішного вирішення є управління в Боснії і
Герцеговині в 1878-1918 рр. Специфіка цього завдання полягала в тому, що Австро-Угорщина
отримала провінції з переважаючим мусульманським населенням, складним
етноконфесіональним клубком проблем і традиціями 400-літнього османського
державного управління. Таким чином потрібно було одночасно вирішувати завдання
вестернізації, модернізації, секуляризації і інтеграції в державну систему
Дунайської монархії. Модель управління була такою оригінальною і
конструктивною, що стала предметом вивчення державних аналітиків різних країн,
зокрема одного з розробників імперської політики Росії Олександра Миколайовича
Харузіна [1].
29 липня 1878 р. збройні сили Австро-Угорщини
приступили до окупації Боснії і Герцеговини згідно мандату, виданому великими
державами на Берлінському конгресі. Вже на початку 1878 р., як повідомляло
російське міністерство іноземних справ, жителям Боснії і Герцеговини було
відомо про можливу окупацію їх вілаєта [2;167]. Місцеве населення готувалося до
збройної боротьби з австро-угорськими військами. Оснащеній сучасним озброєнням
армії з 268 тис. чол. потрібно було 4 місяця, щоб зломити спротив православних,
мусульман і частини католиків [3;70].
Перший рік окупації Австро-Угорщина проводила таке ж
військове управління, як і в свій час Росія – в Середній Азії [1;97]. При такій
системі зберігався колишній адміністративний апарат, який підкорявся
призначеним з центру генералу. Те, що ця провінція залишалася частиною
Османської імперії, додатково підтверджувалося двохстороннім договором між австро-угорським
урядом і Османською імперією Єдіпазарською конвенцією, підписаною в квітні 1879
р. По цьому документу Туреччина погоджувалася на тимчасову окупацію
Боснійського вілайєта. Крім цього, особливо оговорювалися права султана як
халіфа – верховного голови мусульман-сунітів і права самих магометан і
ісламської релігії [4;700]. Коли народні виступи були придушені, Відень ввів
цивільне управління, яке існувало паралельно з військовим, було названо урядом
(Kaiserlich-königliche Landesregierung)[1;323].
Одночасно було проведено перепис населення, який показав, що загальна кількість
жителів провінції складала 1 млн. 140 тис., з яких православних-42%,
мусульман-39%, католиків-17,5%, євреїв-2,5% [5;122]. Для обліку населення була введена сувора паспортна
система.
Австро-Угорський уряд залишив турецький
адміністративний поділ: було 6 санджаків (Bezirk), які
ділилися на 49 каз (Kreis), на чолі яких стояли каймаками. З 49
каймаків лише 13 були з місцевих мусульман, інші – представники народів
багатонаціональної Австро-Угорщини
[6;324]. Восени 1878 р.
указом Франца-Йосифа була створена комісія по управлінню Боснією-Герцеговиною
при уряді Австро-Угорщини. Але так як комісія була неефективною, її прикріпили
до міністерства фінансів, тим самим вводилася цивільна адміністрація, яка
існувала паралельно з військовою. Але і така система не дала результатів,
оскільки не було чіткої підлеглості. Тоді при загальноімперському міністерстві
фінансів 8 червня 1880 р. заснували спеціальне «Бюро по справах Боснії і
Герцеговини», яке складалося з семи департаментів: політичний, фінансовий,
юридичний, архівний, особистий, лісового господарства і корисних копалин. Можна
погодитися з думкою П. Шугала, що відсутність в аграрній країні органу по
врегулюванні земельних відносин і наявності останнього департаменту свідчили
про пріоритетність розвитку сировинних галузей [7;27]. Принципові питання управління вирішувалися на
засіданнях загальних міністрів з обов’язковою участю голів обох урядів
Дуалістичної монархії.
В 1879 р. Боснія-Герцеговина була включена в митну систему Австро-Угорщини. Однак цей захід не призвів до позитивних результатів для населення: різко піднялися ввізне мито, особливо болючим для жителів було те, що сильно піднялися ціни на колоніальні продукти – рис, каву, цукор. Судова влада при військовому управлінні належала начальникам загонів, які чинили суд по турецьким законам. Коли з`явилася цивільна адміністрація, були відновлені суди санджаків і каз, що використовували османські законодавчі акти. Наприкінці 1878 р. уряд ввів новий кримінальний кодекс і апеляційний суд в Сараєві [2;171]. Були роззброєні всі жителі провінції, і організовані загони пандурів [2;168].
В 1879 р. Боснія-Герцеговина була включена в митну систему Австро-Угорщини. Однак цей захід не призвів до позитивних результатів для населення: різко піднялися ввізне мито, особливо болючим для жителів було те, що сильно піднялися ціни на колоніальні продукти – рис, каву, цукор. Судова влада при військовому управлінні належала начальникам загонів, які чинили суд по турецьким законам. Коли з`явилася цивільна адміністрація, були відновлені суди санджаків і каз, що використовували османські законодавчі акти. Наприкінці 1878 р. уряд ввів новий кримінальний кодекс і апеляційний суд в Сараєві [2;171]. Були роззброєні всі жителі провінції, і організовані загони пандурів [2;168].
Населення не було задоволене перетвореннями в краї.
Приводом до повстання 1882 р. стало введення всезагального військового
обов’язку. Інформацію про повстання влада ретельно приховувала від іноземних
держав. Відню вдалося локалізувати заворушення і уникнути міжнародного
втручання. Причиною повстання, яке почалося в Герцеговині, боснійський історик
Хамдія Капіджіч вважав аграрне питання [8;330]. В своїй монографії, присвяченій повстанню
1882 р. Капіджіч знаходить в ньому російський слід. Одним з глибоких наслідків
повстання стало загострення відношень між Віднем і Будапештом [8;332]. В підсумку в
окупованій провінції було введено повністю цивільне управління. У 1882 р.
загальноімперським міністром фінансів став Беньямін Каллай. Відповідно, він
став на чолі управління окупованої провінції. Його називали «некоронованим
королем Боснії-Герцеговини. Він вже в 1868 р. був впевнений, що ці території
ввійдуть в Австро-Угорщину [9;15]. Час з
1882-1903 рр. визначають як «еру Каллая» [10], [6;332]. На «еру Каллая» припадає найбільш динамічний
розвиток Боснії і Герцеговини. Він як людина дуже амбіційна, намагався добитися
блискучих результатів за короткий термін. Розпочалася індустріалізація краю (на
1878-1882 рр. припадає будівництво залізно дорожньої сітки і становлення
гірсько рудної промисловості, введення провінції в єдину митну територію). Беньямін
Каллай був впевнений, що провінція повинна утримувати себе сама. На імперські
кошти утримувався лише окупаційний корпус, більша частина якого знаходилася в
Сараєво [1;98]. В окупованій
провінції в першу чергу було поставлено завдання розвитку транспортної мережі.
План Каллая передбачав активне освоєння корисних
копалин, якими була багата Боснія і Герцеговина. По даним Є. К. В’яземської, за
час австро-угорського управління в країні було засновано 138 промислових
підприємства, на яких працювало майже 52 тис. людей [6;334]. Причому Каллай
притримувався тієї точки зору, що всі промислові підприємства повинні
знаходитися під державним контролем [11;309]. Великі успіхи були досягнуті в розвитку міст та їх
благоустрою, покращенні санітарно-гігієнічних умов. Каналізацію отримали 26
міст Боснії-Герцеговини; в Сараєво трамвай з`явився на чотири роки раніше, ніж
в імперській столиці Відні [6;334]. Рівень сільськогосподарського розвитку
також зростав, хоча питання не було до кінця вирішене. До кінця епохи Беньяміна
Каллая був створений спеціальний фонд для надання позик селянам, були
влаштовані 4 сільськогосподарські, 3 фруктово-виноградні станції, 16 зразкових
селянських господарств. Крім цього було організовано ветеринарну справу, були
засновані конюшні для покращення породи коней [1;217-218]. Боснійським урядом заохочувалися
колоністи з Німеччини і самої Австро-Угорщини. Місцевим урядом щорічно
витрачалася досить велика сума на сільськогосподарський сектор, хоча казні це
не приносило доходів, а, навпаки, було лише в збиток [1;218]. В культурному плані також були помітні зрушення.
Розпочалося активне вивчення краю, до якого заохочувалися спеціалісти різних
галузей наук. Були засновані Земельний інститут і Земельний музей в Сараєво.
Сараєво став справжнім культурним центром всієї провінції, де розвивалися
наука, музика, видавництво, мистецтво.
Для того, щоб краще інкорпорувати приєднану провінцію, уряд поступово проводив політику рівності всіх віросповідань і послідовну секуляризацію. Оскільки школи в Боснії і Герцеговині в османський період були зв’язані з церквою, Відень не міг не секуляризувати освіту. Зменшувалася кількість конфесіональних шкіл, особливо католицьких, тому що дітей католицького віросповідання віддавали в інтерконфесійні школи, відкриті окупаційним урядом на бюджетні кошти. Якість освіти покращувалася. Православні і мусульмани намагалися зберегти свою самобутність, протистояти сильному європейському культурному впливу. Більш-менш ефективним засобом протесту проти проникнення в життя боснійсько-герцеговинського населення рис західної цивілізації був рух за релігійно-шкільну автономію. Тут можна виділити 6 варіантів розвитку краю: мусульманська автономія в Османській імперії або розвиток боснійської нації Австро-Угорщині , частина Цислейтанії чи Транслейтанії, частина Триєдиного королівства в складі Хорватії чи приєднання до Сербії і Чорногорії. Рух за релігійно-шкільну автономію оформився в 1899 р. після утворення «Мусульманської народної організації». Цей рух очолили землероби і духовенство. Воно не знайшло підтримки мусульманської інтелігенції, представники якої отримали освіту в європейських центрах. Незадоволення і рух за церковно-шкільну автономію православного населення намагалися використати сусідні серби, які не відмовилися від боротьби за отримання Боснії і Герцеговини.
Для того, щоб краще інкорпорувати приєднану провінцію, уряд поступово проводив політику рівності всіх віросповідань і послідовну секуляризацію. Оскільки школи в Боснії і Герцеговині в османський період були зв’язані з церквою, Відень не міг не секуляризувати освіту. Зменшувалася кількість конфесіональних шкіл, особливо католицьких, тому що дітей католицького віросповідання віддавали в інтерконфесійні школи, відкриті окупаційним урядом на бюджетні кошти. Якість освіти покращувалася. Православні і мусульмани намагалися зберегти свою самобутність, протистояти сильному європейському культурному впливу. Більш-менш ефективним засобом протесту проти проникнення в життя боснійсько-герцеговинського населення рис західної цивілізації був рух за релігійно-шкільну автономію. Тут можна виділити 6 варіантів розвитку краю: мусульманська автономія в Османській імперії або розвиток боснійської нації Австро-Угорщині , частина Цислейтанії чи Транслейтанії, частина Триєдиного королівства в складі Хорватії чи приєднання до Сербії і Чорногорії. Рух за релігійно-шкільну автономію оформився в 1899 р. після утворення «Мусульманської народної організації». Цей рух очолили землероби і духовенство. Воно не знайшло підтримки мусульманської інтелігенції, представники якої отримали освіту в європейських центрах. Незадоволення і рух за церковно-шкільну автономію православного населення намагалися використати сусідні серби, які не відмовилися від боротьби за отримання Боснії і Герцеговини.
Міністр Каллай намагався створити альтернативу
поділу – хорвати, серби і мусульмани – ідею єдиної боснійської нації. Він
звертався до традицій середньовічної боснійської державності, виступав за
створення єдиної боснійської ідеології і проголошення боснійської мови, що мало
б пришвидшити інкорпорацію всієї провінції в Імперію. Майбутнє окупованої
провінції активно обговорювалося австрійцями, угорцями, хорватами і сербами,
кожний з яких прагнув бачити Боснію і Герцеговину своєю територією, хоча вона
формально залишалася вілайєтом Османської імперії. Саме тимчасовий характер
окупації давав всім надії на отримання Боснії і Герцеговини. Можливість анексії
не виключалася вже в 1886 р. Період австро-угорської окупації в історії Боснії і
Герцеговини характеризується поглибленням старих проблем і виникненням деяких
нових. Труднощі інкорпорації окраїни в імперію були передбачуваними, так як
навіть Османській імперії лише силовими методами вдавалося утримувати фактично
автономний Боснійський вілайєта. Дуалістична монархія створила сприятливі умови
для розвитку інфраструктури, промисловості, галузей сільського господарства і
культури. У зв’язку з цим виникає проблема діалогу східної і західної
цивілізацій. Нововведення не завжди сприймалися місцевим населенням, світогляд
і рівень розвитку якого гальмували швидке прийняття європейських цінностей.
Література
1. Харузин А. Н. Босния-Герцеговина.
Очерки оккупационной провинции Австро-Венгрии. CПб., 1901.
2. Отчет МИД за 1878 г. По Герцеговине //
Годишньи извештаjи
министерства иностраних дела Руске империje о Србиjи и Боснии и Херцеговини (1878-1903). Нови Сад, 1996. С. 167.
3.
Donia R.J., Fine J. V. A. Bosnia and
Herzegovina. A Tradition Betrayed. NY., 1994. P. 70.
4.
Hauptmann F. Die Österreichisch-ungarische
Herrschaft in Bosnien und Herzegowina 1878 1918. Wirtschaftspolitik und
Wirtschaftsentwicklung. Graj, 1983. S. 700.
5. Вяземская Е. К. Конфессия и
национальность в историческом развитии Боснии и Герцеговины // Роль религии в
формировании югославянских наций. М., 1999. С. 122.
6. Вяземская Е. К. Босния и Герцеговина:
их место и роль в европейских конфликтах начала ХХ века // В «пороховом погребе
Европы». 1878-1914. М.,
2004. С. 336.
7.
Sugar P. F. Industrialization of
Bosnia-Herzegovina, 1878-1918. Seattle,
1963. P. 27.
8.
Kapidzic H. Herzegovacki ustanak
1882. godine. Sarajevo,
1958. S. 330.
9. Радениh А. Предговор // Каллаj Б. Дневник Беньамина Калаjа. Београд-Нови Сад, 1976, С. ХV.
10. Donia
R.J. Islam under the Double Eagle: the Muslims of Bosnia and Herzegovina,
1878-1914. NY., 1981.
11. Lampe J., Jackson M. Balkan Economic History,
1550-1950. From Imperial Borderlands to developing Nations. Bloomington, 1982. P. 309.
Немає коментарів:
Дописати коментар