Тема уроку: «Українські землі в системі міжнародних відносин. Україна у
війні Французької і Російської імперій
1812-1814рр.».
Мета: довести, що Україні відводилося у планах Наполеона І
Бонапарта місце колонії; пояснити учням реакцію українства на наполеонівську
агресію; дослідити внесок українців у розгром наполеонівських військ; формувати
в учнів уміння і навички аналізу міжнародної політики, роботи з картою;
виховувати в учнів почуття гордості за предків-українців, які самовіддано захищали
Україну.
Основні
терміни і поняття:збройний
захист,фронт, бойові дії, партизанська війна, наполеоніди.
Обладнання: підручник, карта, карти атласу, контурні карти,
додаткова література, методичний комп'ютерний посібник «Історія України 9
клас».
Тип
уроку: комбінований.
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
ІІІ.Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
ІУ.Вивчення нового матеріалу
1.
Україна
в планах НаполеонаІ Бонапарта.
2.
Ставлення
українства до війни 1812-1814рр.
3.
Участь
українців у війні з Наполеоном.Українці на фронтах бойових дій і у
партизанській війні.
4.
Завершення
війни. Подальша доля українців- учасників війни.
У. Закріплення нових знань і вмінь учнів
УІ. Підсумок уроку
УІІ. Домашнє завдання
УІІІ.Оцінювання учнів
Хід уроку
І.
Організаційний момент
ІІ.Актуалізація
опорних знань івмінь учнів
Тема сьогоднішого уроку «Українські землі в системі міжнародних
відносин.Україна у війні Французької і Російської імперій 1812-1814рр.»
Але для того,щоб
розпочати її вивчення, треба пригадати ключові моменти попереднього
уроку. Ви вивчали тему «Українські землі в системі міжнародних відносин.Україна
під час російсько- турецьких війн першої половини ХІХст.. Азовське козацьке
військо». Тому для повторення пропоную провести історичний диктант.
1.
Російсько- турецьку війну 1806-1812рр. спричинило прагнення Туреччини захопити…
2.
Прізвище
полковника Чорноморського козацького війська, якому було наказано дістатися
човнами турецьких батарей на південному березі Дунаю…
3.
Рік
укладення перемир'я між Туреччиною і Росією…
4.
Рік,
в якому російські війська під командуванням Кунцева розбили на Дунаї під
Рущуком основні сили турецької армії…
5.
Рік
підписання Бухарестського мирного договору…
6.
Російсько-
турецька війна 1828-1829рр. розпочалася внаслідок…
7.
Адріанопольський
мирний договір підписано у …році.
8.
Договір
складався із…статей і окремого акта.
9.
Російський
уряд створив українське військове формування- Азовське козацьке військо у…році.
10.
Й.Гладкий
був…
11.
11
жовтня …року Азовське козацьке військо було ліквідоване.
-Взаємоперевірка. Учні обмінюються робочими зошитами.
Вчитель оцінює учнів.
ІІІ.Мотивація
навчальної та пізнавальної діяльності
Наддніпрянська Україна входила до складу Росії, яка наприкінці
ХУІІІ- на початку ХІХст. здійснювала активну зовнішню політику, прагнучи
забезпечити лідерство в Європі, внаслідок чого виникали суперечки з Туреччиною
і Францією, розв'язання російсько- турецьких війн(про які ми говорили на
минулому уроці). Не оминула Україну й участь у
російсько-французькійвійні.
Тож на
сьогоднішому уроці ми з'ясуємо , яке місце посідала Україна в планах
французького імператора НаполеонаІ Бонапарта, проаналізуємо позиції українства
стосовно війни двох імперій, дослідимо внесок українців у розгром
наполеонівських військ.
ІУ.Вивчення нового матеріалу
1.Україна в планах Наполеона І Бонапарта.
-
Робота
з картою(атласом, контурною картою). У червні 1812р. французька армія вступила
у російські володіння і розпочала марш на Москву. Її шлях пролягав через
Польщу, Литву, Білорусь і українських земель безпосередньо не торкався. Лише
на Волині з'явився 30-тисячний корпус противника, який не проявляв військової
активності й у вересні був звідти витіснений та наприкінці серпня невеликі
загони кінноти просочилися на Чернігівщину.
-Повідомлення
учня.
Заслуховується повідомлення «Наполеон і Україна»
Заслуховується повідомлення «Наполеон і Україна»
-
Робота
з таблицею
«Україна в планах Наполеона».Презентація.Робота
з історичними поняттями: наполеоніда- це…
-
Запитання.
Поміркуйте
,що могло бути реалізоване з цих планів, якби Наполеон переміг? Чому?
Висновок
2.
Ставлення українства до війни 1812-1814рр.
-
Розповідь вчителя.
Так само як французька революція кінця
ХУІІІст. наполеонівське вторгнення викликало неоднозначну реакцію інтелігентної
еліти України. Українська інтелігенція поділилася на два табори.
-Робота
з таблицею.Заповніть таблицю» Українство в роки війни Французької і Російської
імперій1812-1814рр.» Робота в зошитах.Робота в парах.
-Запитання. Уявіть
себе учасником тих подій. До якого б табору приєдналися ви?
-
Висновок.
3.Участь
українців у війні з Наполеоном. Українці на фронтах бойових дій і у партизанській
війні. Презентація.Робота з історичними поняттями: фронт, бойові
дії,партизанська війна. Учні визначення записують в зошити.
Сподіваючись
на поліпшення своєї долі, українці активно відгукнулися,коли Російський уряд
почав формувати ополчення для поповнення армії.
-Повідомлення
учня.
-Робота
з документом. Презентація.
Попереднє
розпорядження про створення українського козацького війська, стверджене
Олександром І у Вільно (5червня 1812р.).
-Запитання
і завдання.
Що
вам відомо про участь українських полків у російсько- французькій війні 1812р.?
Чи
були виконані царські обіцянки щодо українських полків?
-Презентація.
Участь українців у війні з Наполеоном.
Партизанська
війна. Розповідь про Четвертакова і Потапова(Самуся).
4. Завершення війни. Подальша доля українців- учасників
війни.
- Розповідь вчителя.
Лише кілька тисяч солдатів розгромленої армії Наполеона у
грудні 1812р.перейшла кордон Російської імперії. Слідом за ними рушила й армія Кутузова. У закордонному
поході російської армії взяли участь й ополченські та козацькі полки з України.
Іван Котляревський
формує козацький полк
8 українських козацьких полків взяли участь у так званій «битві народів» восени 1813р.під Лейпцигом. Це була ще одна поразка Наполеона. Переможцям відкрився прямий шлях на столицю Франції- Париж. І в березні 1814 р. 6 українських полків у складі Російської армії вступили до Парижа. Так було завершено війну.
Як тільки
українські ополченські полки повернулися на Україну, їх негайно розформували.
Переможців Наполеона змусили стати кріпаками, бо цар нібито забув, що обіцяв
надати учасникам війни особисту свободу і звільнення від феодальних
повинностей.
-
Хто
,коли і за яких обставин міг сказати: «Ми проливали кров, а нас знову
примушують проливати піт на панщині , ми врятували батьківщину від тирана, а
нас знову тиранять пани? «Учасники війни . Дійсно, саме такою була» подяка»
царя українцям- учасникам війни.
-
Запитання. Чи заслуженою була доля українців-
учасників війни після її закінчення.
V. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
Бесіда
за запитаннями.
1.
Яке
місце в планах Наполеона посідала Україна?
2.
Проаналізуйте
, як український народ та окремі його представники сприйняли звістку про
наполеонівське нашестя?
3.
Якими
мотивами керувалися українці, йдучи в ополчення?
4.
Скласти хронологічну задачу з теми уроку.Які
події відбулися у 1812р. в контексті російсько- французької війни?
VІ. Підсумок уроку.
-Заключне
слово вчителя.
Як
один із регіонів Російської імперії , Україна у 1812р. була втягнута у
російсько-французьку війну. Десятки тисяч українців воювали з наполеонівською
армією у складі армії ополчення, сподіваючись ,що цар після перемоги
«віддячить».
Міжнародні
події першої половини ХІХст. показали також,що неблагополуччям України прагнуть
скористатися європейські держави.У 1812р. це була Франція, у наступні роки-
інші країни.
VІІ.Домашнє завдання
Опрацювати
параграф 5.Намалюйте ілюстративний ряд «Вплив міжнародних відносин на розвиток
українських земель у першій третині ХІХст.
VІІІ.Оцінювання учнів.



Немає коментарів:
Дописати коментар